Fredericia Stol Modell 3239 J39 Lys Oljet / Oljet Eik Natur Flett
J39 – The People’s Chair
Børge Mogensen
J39, Mogensens berømte tre stol med håndvevet papirstøysete ble designet i 1947. Enkelheten og allsidigheten tjente det kallenavnet ‘The People’s Chair’.
I 1939 ansatt FDB den 28 år gamle arkitekten Børge Mogensen som sjefsarkitekt for sitt visjonære møbelprogram. Visjonen var å skape funksjonelle møbler av høy kvalitet med en rimelig prislapp som kunne gjøre ideene om enkel modernisme populær blant folket.
Mogensen bestemte seg for at møblene skulle være basert på etablerte kabinettmannsprinsipper som finnes i tradisjonelle møbeltyper fra hele verden, samtidig som de tilpasses for enkel lokalproduksjon uten å gå på kompromiss med kvaliteten.
Børge Mogensen inviterte da sin venn Hans J. Wegner til å delta i dette prosjektet, som kom til å legge grunnlaget for utviklingen av konseptet «Dansk Moderne» på 1950-tallet. Noen få brikker fra programmet ble så oppnådd at de har
i kontinuerlig produksjon helt siden lanseringen i 1940-tallet. Fredericias spesielle forhold til Børge Mogensen har sørget for at disse modellene alltid vil være en del av Fredericias People Collection.
Både Mogensen og Wegners møbler for «The People’s Collection» var basert på en evolusjonær design-tilnærming. Wegner’s rocker ble inspirert av tradisjonelle Windsor-møbler, mens Mogensens J39 var en evolusjon av metodikk hentet fra middelhavsregionen folkemøbler. C18-bordet ble inspirert av den funksjonelle stilen til American Shaker-kulturen. Den holdbare og robuste, men raffinerte kvaliteten på «The People’s Collection» gjør møblene egnet for både privat og offentlig bruk. Og frem til i dag kan både nye og vintageversjoner av møblene ses i offentlige institusjoner, universiteter, kafeer, restauranter og privatboliger i Danmark og over hele verden.
Børge Mogensen (1914-1972) var en av de mest innflytelsesrike designere i utformingen av dansk moderne design og dagens Fredericias grunnlegger fra 1955 til sin død i 1972. Han fant inspirasjon over hele verden i sin søken for å skape hverdagens gjenstander som ville tåle i generasjoner. Mogensens mest anerkjente stykker ble utviklet under samarbeid og vennskap med Fredericia konsernsjef Andreas Graversen.
Børge Mogensen var en av pionerene som skapte grunnlaget for dansk design som en kultur av møbeldesign. Hans livslange ambisjon var å skape varige og nyttige møbler som ville berike folks hverdag, og han utviklet funksjonelle møbler for alle deler av hjemmet og samfunnet.
Mogensen ideell var å skape møbler med en begrenset estetikk. Han trodde at møbler skulle skape en følelse av ro og ha et beskjeden utseende som oppfordrer folk til å leve sine liv upretensiøst. Han ble anerkjent for sin mesterlige følelse av materialer og proporsjoner, og for hans evne til å skape vakre og særegne møbler ved å understreke enkle horisontale og vertikale linjer og overflater – alt i et forsøk på å skape estetiske klare design som var enkle å produsere.
Mens han jobbet strengt innenfor sine selvpålagte dogmer, førte Mogensens kunstneriske temperament ham ofte til å bryte sine formelle regler uten å forlate sin opprinnelige hensikt. Dermed kan Mogensens møbler beskrives som både beskjeden og veldig selvsikker – akkurat som deres skaperen. Gjennom sitt liv var Mogensen en av de dristigste stemmeene i den kritiske debatten om møbeldesign. Han kritiserte ofte sine jevnaldrende for å overgi sin kunstneriske ekthet til fordel for kortsynte moter, men han var alltid velkommen til innovasjoner som han fant tilbudt reell progresjon. Mogensen foretrukket å jobbe i raffinerte, men rustikke, naturlige materialer som solid eik, naturlær, ullstoffer og messingfeste.
«Jeg blir mer og mer nær i min avsky. I et svært begrenset område strever jeg å leve ut til den ytre grensen av muligheter innen både materiell og form. NÅR GJELDER jeg at grensen – og da lærer jeg »
Mogensen var utdannet skaper og møbeldesigner ved Handelshøyskolen i København før han gikk inn på møbeldesignskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademi hvor han ble undervist av Kaare Klint og ble uteksaminert i 1941. Gjennom sin karriere fortsatte Mogensen å forsvare idealer om evolusjonær designprogresjon som var avgjørende for Klint-skolen, samtidig som de utvidet seg på tradisjonen. I motsetning til Klint ble Mogensen ikke bare inspirert av tradisjonelle kabinettverkets typer og håndverk. I stedet tilpasset han modeller som var planlagt for industriell produksjon, samt de mer uformelle boliger som ble oppstått på 1960-tallet.
I 1948 deltok Mogensen i MoMAs internasjonale møbelkonkurranse «low cost furniture» sammen med sin venn Hans J Wegner. I hjemmet i Danmark, inspirert av utstillingen, eksperimenterte han med kryssfinerskjell og smeltet den internasjonale modernistiske bevegelsen med sin egen designidentitet. Mogensen fant også inspirasjon i etnisk kunst og håndverk, litografi og japansk treutskjæring.
Fredericia Stol Modell 3239 J39 Såpet Eik Natur Flett Lagerført
J39 – The People’s Chair
Børge Mogensen
J39, Mogensens berømte tre stol med håndvevet papirstøysete ble designet i 1947. Enkelheten og allsidigheten tjente det kallenavnet ‘The People’s Chair’.
I 1939 ansatt FDB den 28 år gamle arkitekten Børge Mogensen som sjefsarkitekt for sitt visjonære møbelprogram. Visjonen var å skape funksjonelle møbler av høy kvalitet med en rimelig prislapp som kunne gjøre ideene om enkel modernisme populær blant folket.
Mogensen bestemte seg for at møblene skulle være basert på etablerte kabinettmannsprinsipper som finnes i tradisjonelle møbeltyper fra hele verden, samtidig som de tilpasses for enkel lokalproduksjon uten å gå på kompromiss med kvaliteten.
Børge Mogensen inviterte da sin venn Hans J. Wegner til å delta i dette prosjektet, som kom til å legge grunnlaget for utviklingen av konseptet «Dansk Moderne» på 1950-tallet. Noen få brikker fra programmet ble så oppnådd at de har
i kontinuerlig produksjon helt siden lanseringen i 1940-tallet. Fredericias spesielle forhold til Børge Mogensen har sørget for at disse modellene alltid vil være en del av Fredericias People Collection.
Både Mogensen og Wegners møbler for «The People’s Collection» var basert på en evolusjonær design-tilnærming. Wegner’s rocker ble inspirert av tradisjonelle Windsor-møbler, mens Mogensens J39 var en evolusjon av metodikk hentet fra middelhavsregionen folkemøbler. C18-bordet ble inspirert av den funksjonelle stilen til American Shaker-kulturen. Den holdbare og robuste, men raffinerte kvaliteten på «The People’s Collection» gjør møblene egnet for både privat og offentlig bruk. Og frem til i dag kan både nye og vintageversjoner av møblene ses i offentlige institusjoner, universiteter, kafeer, restauranter og privatboliger i Danmark og over hele verden.
Børge Mogensen (1914-1972) var en av de mest innflytelsesrike designere i utformingen av dansk moderne design og dagens Fredericias grunnlegger fra 1955 til sin død i 1972. Han fant inspirasjon over hele verden i sin søken for å skape hverdagens gjenstander som ville tåle i generasjoner. Mogensens mest anerkjente stykker ble utviklet under samarbeid og vennskap med Fredericia konsernsjef Andreas Graversen.
Børge Mogensen var en av pionerene som skapte grunnlaget for dansk design som en kultur av møbeldesign. Hans livslange ambisjon var å skape varige og nyttige møbler som ville berike folks hverdag, og han utviklet funksjonelle møbler for alle deler av hjemmet og samfunnet.
Mogensen ideell var å skape møbler med en begrenset estetikk. Han trodde at møbler skulle skape en følelse av ro og ha et beskjeden utseende som oppfordrer folk til å leve sine liv upretensiøst. Han ble anerkjent for sin mesterlige følelse av materialer og proporsjoner, og for hans evne til å skape vakre og særegne møbler ved å understreke enkle horisontale og vertikale linjer og overflater – alt i et forsøk på å skape estetiske klare design som var enkle å produsere.
Mens han jobbet strengt innenfor sine selvpålagte dogmer, førte Mogensens kunstneriske temperament ham ofte til å bryte sine formelle regler uten å forlate sin opprinnelige hensikt. Dermed kan Mogensens møbler beskrives som både beskjeden og veldig selvsikker – akkurat som deres skaperen. Gjennom sitt liv var Mogensen en av de dristigste stemmeene i den kritiske debatten om møbeldesign. Han kritiserte ofte sine jevnaldrende for å overgi sin kunstneriske ekthet til fordel for kortsynte moter, men han var alltid velkommen til innovasjoner som han fant tilbudt reell progresjon. Mogensen foretrukket å jobbe i raffinerte, men rustikke, naturlige materialer som solid eik, naturlær, ullstoffer og messingfeste.
«Jeg blir mer og mer nær i min avsky. I et svært begrenset område strever jeg å leve ut til den ytre grensen av muligheter innen både materiell og form. NÅR GJELDER jeg at grensen – og da lærer jeg »
Mogensen var utdannet skaper og møbeldesigner ved Handelshøyskolen i København før han gikk inn på møbeldesignskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademi hvor han ble undervist av Kaare Klint og ble uteksaminert i 1941. Gjennom sin karriere fortsatte Mogensen å forsvare idealer om evolusjonær designprogresjon som var avgjørende for Klint-skolen, samtidig som de utvidet seg på tradisjonen. I motsetning til Klint ble Mogensen ikke bare inspirert av tradisjonelle kabinettverkets typer og håndverk. I stedet tilpasset han modeller som var planlagt for industriell produksjon, samt de mer uformelle boliger som ble oppstått på 1960-tallet.
I 1948 deltok Mogensen i MoMAs internasjonale møbelkonkurranse «low cost furniture» sammen med sin venn Hans J Wegner. I hjemmet i Danmark, inspirert av utstillingen, eksperimenterte han med kryssfinerskjell og smeltet den internasjonale modernistiske bevegelsen med sin egen designidentitet. Mogensen fant også inspirasjon i etnisk kunst og håndverk, litografi og japansk treutskjæring.
Fredericia Stol Modell 3239 J39 Sort Lakkert Eik Natur Flett
J39 – The People’s Chair
Børge Mogensen
J39, Mogensens berømte tre stol med håndvevet papirstøysete ble designet i 1947. Enkelheten og allsidigheten tjente det kallenavnet ‘The People’s Chair’.
I 1939 ansatt FDB den 28 år gamle arkitekten Børge Mogensen som sjefsarkitekt for sitt visjonære møbelprogram. Visjonen var å skape funksjonelle møbler av høy kvalitet med en rimelig prislapp som kunne gjøre ideene om enkel modernisme populær blant folket.
Mogensen bestemte seg for at møblene skulle være basert på etablerte kabinettmannsprinsipper som finnes i tradisjonelle møbeltyper fra hele verden, samtidig som de tilpasses for enkel lokalproduksjon uten å gå på kompromiss med kvaliteten.
Børge Mogensen inviterte da sin venn Hans J. Wegner til å delta i dette prosjektet, som kom til å legge grunnlaget for utviklingen av konseptet «Dansk Moderne» på 1950-tallet. Noen få brikker fra programmet ble så oppnådd at de har
i kontinuerlig produksjon helt siden lanseringen i 1940-tallet. Fredericias spesielle forhold til Børge Mogensen har sørget for at disse modellene alltid vil være en del av Fredericias People Collection.
Både Mogensen og Wegners møbler for «The People’s Collection» var basert på en evolusjonær design-tilnærming. Wegner’s rocker ble inspirert av tradisjonelle Windsor-møbler, mens Mogensens J39 var en evolusjon av metodikk hentet fra middelhavsregionen folkemøbler. C18-bordet ble inspirert av den funksjonelle stilen til American Shaker-kulturen. Den holdbare og robuste, men raffinerte kvaliteten på «The People’s Collection» gjør møblene egnet for både privat og offentlig bruk. Og frem til i dag kan både nye og vintageversjoner av møblene ses i offentlige institusjoner, universiteter, kafeer, restauranter og privatboliger i Danmark og over hele verden.
Børge Mogensen (1914-1972) var en av de mest innflytelsesrike designere i utformingen av dansk moderne design og dagens Fredericias grunnlegger fra 1955 til sin død i 1972. Han fant inspirasjon over hele verden i sin søken for å skape hverdagens gjenstander som ville tåle i generasjoner. Mogensens mest anerkjente stykker ble utviklet under samarbeid og vennskap med Fredericia konsernsjef Andreas Graversen.
Børge Mogensen var en av pionerene som skapte grunnlaget for dansk design som en kultur av møbeldesign. Hans livslange ambisjon var å skape varige og nyttige møbler som ville berike folks hverdag, og han utviklet funksjonelle møbler for alle deler av hjemmet og samfunnet.
Mogensen ideell var å skape møbler med en begrenset estetikk. Han trodde at møbler skulle skape en følelse av ro og ha et beskjeden utseende som oppfordrer folk til å leve sine liv upretensiøst. Han ble anerkjent for sin mesterlige følelse av materialer og proporsjoner, og for hans evne til å skape vakre og særegne møbler ved å understreke enkle horisontale og vertikale linjer og overflater – alt i et forsøk på å skape estetiske klare design som var enkle å produsere.
Mens han jobbet strengt innenfor sine selvpålagte dogmer, førte Mogensens kunstneriske temperament ham ofte til å bryte sine formelle regler uten å forlate sin opprinnelige hensikt. Dermed kan Mogensens møbler beskrives som både beskjeden og veldig selvsikker – akkurat som deres skaperen. Gjennom sitt liv var Mogensen en av de dristigste stemmeene i den kritiske debatten om møbeldesign. Han kritiserte ofte sine jevnaldrende for å overgi sin kunstneriske ekthet til fordel for kortsynte moter, men han var alltid velkommen til innovasjoner som han fant tilbudt reell progresjon. Mogensen foretrukket å jobbe i raffinerte, men rustikke, naturlige materialer som solid eik, naturlær, ullstoffer og messingfeste.
«Jeg blir mer og mer nær i min avsky. I et svært begrenset område strever jeg å leve ut til den ytre grensen av muligheter innen både materiell og form. NÅR GJELDER jeg at grensen – og da lærer jeg »
Mogensen var utdannet skaper og møbeldesigner ved Handelshøyskolen i København før han gikk inn på møbeldesignskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademi hvor han ble undervist av Kaare Klint og ble uteksaminert i 1941. Gjennom sin karriere fortsatte Mogensen å forsvare idealer om evolusjonær designprogresjon som var avgjørende for Klint-skolen, samtidig som de utvidet seg på tradisjonen. I motsetning til Klint ble Mogensen ikke bare inspirert av tradisjonelle kabinettverkets typer og håndverk. I stedet tilpasset han modeller som var planlagt for industriell produksjon, samt de mer uformelle boliger som ble oppstått på 1960-tallet.
I 1948 deltok Mogensen i MoMAs internasjonale møbelkonkurranse «low cost furniture» sammen med sin venn Hans J Wegner. I hjemmet i Danmark, inspirert av utstillingen, eksperimenterte han med kryssfinerskjell og smeltet den internasjonale modernistiske bevegelsen med sin egen designidentitet. Mogensen fant også inspirasjon i etnisk kunst og håndverk, litografi og japansk treutskjæring.
Fredericia Stol Modell 3239 J39 Sort Lakkert Eik Sort Flett
J39 – The People’s Chair
Børge Mogensen
J39, Mogensens berømte tre stol med håndvevet papirstøysete ble designet i 1947. Enkelheten og allsidigheten tjente det kallenavnet ‘The People’s Chair’.
I 1939 ansatt FDB den 28 år gamle arkitekten Børge Mogensen som sjefsarkitekt for sitt visjonære møbelprogram. Visjonen var å skape funksjonelle møbler av høy kvalitet med en rimelig prislapp som kunne gjøre ideene om enkel modernisme populær blant folket.
Mogensen bestemte seg for at møblene skulle være basert på etablerte kabinettmannsprinsipper som finnes i tradisjonelle møbeltyper fra hele verden, samtidig som de tilpasses for enkel lokalproduksjon uten å gå på kompromiss med kvaliteten.
Børge Mogensen inviterte da sin venn Hans J. Wegner til å delta i dette prosjektet, som kom til å legge grunnlaget for utviklingen av konseptet «Dansk Moderne» på 1950-tallet. Noen få brikker fra programmet ble så oppnådd at de har
i kontinuerlig produksjon helt siden lanseringen i 1940-tallet. Fredericias spesielle forhold til Børge Mogensen har sørget for at disse modellene alltid vil være en del av Fredericias People Collection.
Både Mogensen og Wegners møbler for «The People’s Collection» var basert på en evolusjonær design-tilnærming. Wegner’s rocker ble inspirert av tradisjonelle Windsor-møbler, mens Mogensens J39 var en evolusjon av metodikk hentet fra middelhavsregionen folkemøbler. C18-bordet ble inspirert av den funksjonelle stilen til American Shaker-kulturen. Den holdbare og robuste, men raffinerte kvaliteten på «The People’s Collection» gjør møblene egnet for både privat og offentlig bruk. Og frem til i dag kan både nye og vintageversjoner av møblene ses i offentlige institusjoner, universiteter, kafeer, restauranter og privatboliger i Danmark og over hele verden.
Børge Mogensen (1914-1972) var en av de mest innflytelsesrike designere i utformingen av dansk moderne design og dagens Fredericias grunnlegger fra 1955 til sin død i 1972. Han fant inspirasjon over hele verden i sin søken for å skape hverdagens gjenstander som ville tåle i generasjoner. Mogensens mest anerkjente stykker ble utviklet under samarbeid og vennskap med Fredericia konsernsjef Andreas Graversen.
Børge Mogensen var en av pionerene som skapte grunnlaget for dansk design som en kultur av møbeldesign. Hans livslange ambisjon var å skape varige og nyttige møbler som ville berike folks hverdag, og han utviklet funksjonelle møbler for alle deler av hjemmet og samfunnet.
Mogensen ideell var å skape møbler med en begrenset estetikk. Han trodde at møbler skulle skape en følelse av ro og ha et beskjeden utseende som oppfordrer folk til å leve sine liv upretensiøst. Han ble anerkjent for sin mesterlige følelse av materialer og proporsjoner, og for hans evne til å skape vakre og særegne møbler ved å understreke enkle horisontale og vertikale linjer og overflater – alt i et forsøk på å skape estetiske klare design som var enkle å produsere.
Mens han jobbet strengt innenfor sine selvpålagte dogmer, førte Mogensens kunstneriske temperament ham ofte til å bryte sine formelle regler uten å forlate sin opprinnelige hensikt. Dermed kan Mogensens møbler beskrives som både beskjeden og veldig selvsikker – akkurat som deres skaperen. Gjennom sitt liv var Mogensen en av de dristigste stemmeene i den kritiske debatten om møbeldesign. Han kritiserte ofte sine jevnaldrende for å overgi sin kunstneriske ekthet til fordel for kortsynte moter, men han var alltid velkommen til innovasjoner som han fant tilbudt reell progresjon. Mogensen foretrukket å jobbe i raffinerte, men rustikke, naturlige materialer som solid eik, naturlær, ullstoffer og messingfeste.
«Jeg blir mer og mer nær i min avsky. I et svært begrenset område strever jeg å leve ut til den ytre grensen av muligheter innen både materiell og form. NÅR GJELDER jeg at grensen – og da lærer jeg »
Mogensen var utdannet skaper og møbeldesigner ved Handelshøyskolen i København før han gikk inn på møbeldesignskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademi hvor han ble undervist av Kaare Klint og ble uteksaminert i 1941. Gjennom sin karriere fortsatte Mogensen å forsvare idealer om evolusjonær designprogresjon som var avgjørende for Klint-skolen, samtidig som de utvidet seg på tradisjonen. I motsetning til Klint ble Mogensen ikke bare inspirert av tradisjonelle kabinettverkets typer og håndverk. I stedet tilpasset han modeller som var planlagt for industriell produksjon, samt de mer uformelle boliger som ble oppstått på 1960-tallet.
I 1948 deltok Mogensen i MoMAs internasjonale møbelkonkurranse «low cost furniture» sammen med sin venn Hans J Wegner. I hjemmet i Danmark, inspirert av utstillingen, eksperimenterte han med kryssfinerskjell og smeltet den internasjonale modernistiske bevegelsen med sin egen designidentitet. Mogensen fant også inspirasjon i etnisk kunst og håndverk, litografi og japansk treutskjæring.
Fritz Hansen SERIE 7 3217 Fullpolstret Kontorstol med armlener Essential Hud Sort
Serie 7™ 3217 kontorstol i fullpolstret hud med understell i forkrommet stål fra Fritz Hansen. Shell: polstring: Essential leather Farge: sort/chrome. Mål: H: 90 x B: 61 x D: 52 cm. Sittehøyde: 44-56 cm. Design: Arne Jacobsen.
- Designer: Arne Jacobsen
- Serie: Serie 7™
- Materiale:Essential hud sort, forkrommet stål,myke hjul for hardt gulv, ikke brems
FRITZ HANSEN SERIE 7™ 3107 Forsidepolstret Stol , ask/black/Chrome
Serie 7™ 3107 stol i farget ask og ben i forkrommet stål fra Fritz Hansen. Shell:sort ask, polstring: Essential leather Farge: sort/chrome. Mål: H: 82 x B: 50 x D: 52 cm. Sittehøyde: 46 cm. Design: Arne Jacobsen.
- Designer: Arne Jacobsen
- Serie: Serie 7™
- Materiale: farget ask, forkrommet stål
FRITZ HANSEN SERIE 7™ 3107 Fullpolstret Stol , black/Chrome
Serie 7™ 3107 stol i fullpolstret hud og ben i forkrommet stål fra Fritz Hansen. Polstring: Essential leather Farge: sort/chrome Mål: H: 82 x B: 50 x D: 52 cm. Sittehøyde: 46 cm. Design: Arne Jacobsen.
- Designer: Arne Jacobsen
- Serie: Serie 7™
- Materiale: Essential hud, forkrommet stål
Montana KEVI 2060 Flere Fargevalg
KEVI® 2060
KEVI-stolen er designet av arkitekt Jørgen Rasmussen. En populær allround stol med minimalistisk design.
Jørgen Rasmussen utformet KEVI svingstol i 1958, og siden den har solgt i mer enn 2,5 millioner eksemplarer. I 2016 lanserte Engelbrechts en ny firbent versjon, som er lojal mot det opprinnelige designet fra 1958.
Velg alternativ
Dette produktet har flere varianter. Alternativene kan velges på produktsiden
Carl Hansen CH24 Y-stolen hvitoljet eik/natur papirflett
Det tidløse ikonet for moderne dansk design
Med en hel unik form, har den ikoniske CH24 Y-Stolen av Hans J. Wegner et spesielt sted i verden med moderne design.
Ved utformingen av CH24 valgte Wegner å kombinere bak- og armlen i et enkelt stykke. For å gi stabilitet til den dampbøyde toppen og sikre komfortabel støtte, utviklet Wegner den karakteristiske Y-formede ryggen som Y-Stolen er oppkalt etter.
Carl Hansen CH24 Y-stolen såpet eik/natur papirflett
Det tidløse ikonet for moderne dansk design
Med en hel unik form, har den ikoniske CH24 Y-Stolen av Hans J. Wegner et spesielt sted i verden med moderne design.
Ved utformingen av CH24 valgte Wegner å kombinere bak- og armlen i et enkelt stykke. For å gi stabilitet til den dampbøyde toppen og sikre komfortabel støtte, utviklet Wegner den karakteristiske Y-formede ryggen som Y-Stolen er oppkalt etter.
Fredericia 3236 Folkets stol Eik Såpet Lær Omni 301
Mogensens evolusjon av 'The People's Chair' - designet i 1956 og dimensjonert som en sjenerøst proporsjonert og sofistikert polstret spisestol.
Da Børge Mogensen ble utnevnt til designleder ved Fredericia i 1955, ble han bedt om å designe en helt ny møbelsamling. Et av de første resultatene var lanseringen av 3236-stolen i 1956. Med sin solide, forenklede konstruksjon gjenspeiler 3236-stolen Mogensens preferanse for å jobbe med raffinerte, men rustikke, naturlige materialer. Sammen med øye for perfekte proporsjoner.
De robuste dimensjonene på stolens eiker og ben gjør dette til et stabilt, solid design som gir timevis av sitte. Det polstrede setet er preget av en enkel kurve som føyer til komforten, og fanger enda et signaturegenskap fra Mogensen - for å aldri miste synet av designens opprinnelige hensikt og funksjonelle formål, samtidig som man unngår unødvendige elementer. Resultatet er en klassisk stol ideell som sidestol. Enkel, beskjeden og fortsatt selvsikker, akkurat som skaperen.
Tilsvarende Mogensen Bench lansert ett år senere legemliggjør hans livslange ambisjon om å skape renhet når det gjelder form. Her følger form virkelig funksjon i denne strømlinjeformede designen med en enkel ryggstøtte, ekko i det polstrede rektangulære setet med mykede hjørner. Utseendet er magert og lineært, noe som resulterer i en åpen, ekspansiv følelse. Under er en struktur som speiler 3236-stolen, noe som gjør Bench til den perfekte følgesvenn.
Både Mogensen Bench og 3236 Chair bekrefter Fredericias idealer fra starten. Holdbare, funksjonelle møbler drevet av en forståelse av ærlige materialer. Sett i upretensiøs, tidløs design for alle aspekter av samfunnet å nytes over hele verden.
Fredericia 3236 Folkets stol Sort Lakkert Eik Lær Omni 301
Mogensens evolusjon av 'The People's Chair' - designet i 1956 og dimensjonert som en sjenerøst proporsjonert og sofistikert polstret spisestol.
Da Børge Mogensen ble utnevnt til designleder ved Fredericia i 1955, ble han bedt om å designe en helt ny møbelsamling. Et av de første resultatene var lanseringen av 3236-stolen i 1956. Med sin solide, forenklede konstruksjon gjenspeiler 3236-stolen Mogensens preferanse for å jobbe med raffinerte, men rustikke, naturlige materialer. Sammen med øye for perfekte proporsjoner.
De robuste dimensjonene på stolens eiker og ben gjør dette til et stabilt, solid design som gir timevis av sitte. Det polstrede setet er preget av en enkel kurve som føyer til komforten, og fanger enda et signaturegenskap fra Mogensen - for å aldri miste synet av designens opprinnelige hensikt og funksjonelle formål, samtidig som man unngår unødvendige elementer. Resultatet er en klassisk stol ideell som sidestol. Enkel, beskjeden og fortsatt selvsikker, akkurat som skaperen.
Tilsvarende Mogensen Bench lansert ett år senere legemliggjør hans livslange ambisjon om å skape renhet når det gjelder form. Her følger form virkelig funksjon i denne strømlinjeformede designen med en enkel ryggstøtte, ekko i det polstrede rektangulære setet med mykede hjørner. Utseendet er magert og lineært, noe som resulterer i en åpen, ekspansiv følelse. Under er en struktur som speiler 3236-stolen, noe som gjør Bench til den perfekte følgesvenn.
Både Mogensen Bench og 3236 Chair bekrefter Fredericias idealer fra starten. Holdbare, funksjonelle møbler drevet av en forståelse av ærlige materialer. Sett i upretensiøs, tidløs design for alle aspekter av samfunnet å nytes over hele verden.