Viser 1–12 av 77 resultater

Fredericia J39 Folkestolen hvitoljet eik / naturflett

kr 8.395.00
J39 – The People’s Chair Børge Mogensen J39, Mogensens berømte tre stol med håndvevet papirstøysete ble designet i 1947. Enkelheten og allsidigheten tjente det kallenavnet ‘The People’s Chair’. I 1939 ansatt FDB den 28 år gamle arkitekten Børge Mogensen som sjefsarkitekt for sitt visjonære møbelprogram. Visjonen var å skape funksjonelle møbler av høy kvalitet med en rimelig prislapp som kunne gjøre ideene om enkel modernisme populær blant folket. Mogensen bestemte seg for at møblene skulle være basert på etablerte kabinettmannsprinsipper som finnes i tradisjonelle møbeltyper fra hele verden, samtidig som de tilpasses for enkel lokalproduksjon uten å gå på kompromiss med kvaliteten. Børge Mogensen inviterte da sin venn Hans J. Wegner til å delta i dette prosjektet, som kom til å legge grunnlaget for utviklingen av konseptet «Dansk Moderne» på 1950-tallet. Noen få brikker fra programmet ble så oppnådd at de har i kontinuerlig produksjon helt siden lanseringen i 1940-tallet. Fredericias spesielle forhold til Børge Mogensen har sørget for at disse modellene alltid vil være en del av Fredericias People Collection. Både Mogensen og Wegners møbler for «The People’s Collection» var basert på en evolusjonær design-tilnærming. Wegner’s rocker ble inspirert av tradisjonelle Windsor-møbler, mens Mogensens J39 var en evolusjon av metodikk hentet fra middelhavsregionen folkemøbler. C18-bordet ble inspirert av den funksjonelle stilen til American Shaker-kulturen. Den holdbare og robuste, men raffinerte kvaliteten på «The People’s Collection» gjør møblene egnet for både privat og offentlig bruk. Og frem til i dag kan både nye og vintageversjoner av møblene ses i offentlige institusjoner, universiteter, kafeer, restauranter og privatboliger i Danmark og over hele verden. Børge Mogensen (1914-1972) var en av de mest innflytelsesrike designere i utformingen av dansk moderne design og dagens Fredericias grunnlegger fra 1955 til sin død i 1972. Han fant inspirasjon over hele verden i sin søken for å skape hverdagens gjenstander som ville tåle i generasjoner. Mogensens mest anerkjente stykker ble utviklet under samarbeid og vennskap med Fredericia konsernsjef Andreas Graversen. Børge Mogensen var en av pionerene som skapte grunnlaget for dansk design som en kultur av møbeldesign. Hans livslange ambisjon var å skape varige og nyttige møbler som ville berike folks hverdag, og han utviklet funksjonelle møbler for alle deler av hjemmet og samfunnet. Mogensen ideell var å skape møbler med en begrenset estetikk. Han trodde at møbler skulle skape en følelse av ro og ha et beskjeden utseende som oppfordrer folk til å leve sine liv upretensiøst. Han ble anerkjent for sin mesterlige følelse av materialer og proporsjoner, og for hans evne til å skape vakre og særegne møbler ved å understreke enkle horisontale og vertikale linjer og overflater – alt i et forsøk på å skape estetiske klare design som var enkle å produsere. Mens han jobbet strengt innenfor sine selvpålagte dogmer, førte Mogensens kunstneriske temperament ham ofte til å bryte sine formelle regler uten å forlate sin opprinnelige hensikt. Dermed kan Mogensens møbler beskrives som både beskjeden og veldig selvsikker – akkurat som deres skaperen. Gjennom sitt liv var Mogensen en av de dristigste stemmeene i den kritiske debatten om møbeldesign. Han kritiserte ofte sine jevnaldrende for å overgi sin kunstneriske ekthet til fordel for kortsynte moter, men han var alltid velkommen til innovasjoner som han fant tilbudt reell progresjon. Mogensen foretrukket å jobbe i raffinerte, men rustikke, naturlige materialer som solid eik, naturlær, ullstoffer og messingfeste. «Jeg blir mer og mer nær i min avsky. I et svært begrenset område strever jeg å leve ut til den ytre grensen av muligheter innen både materiell og form. NÅR GJELDER jeg at grensen – og da lærer jeg » Mogensen var utdannet skaper og møbeldesigner ved Handelshøyskolen i København før han gikk inn på møbeldesignskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademi hvor han ble undervist av Kaare Klint og ble uteksaminert i 1941. Gjennom sin karriere fortsatte Mogensen å forsvare idealer om evolusjonær designprogresjon som var avgjørende for Klint-skolen, samtidig som de utvidet seg på tradisjonen. I motsetning til Klint ble Mogensen ikke bare inspirert av tradisjonelle kabinettverkets typer og håndverk. I stedet tilpasset han modeller som var planlagt for industriell produksjon, samt de mer uformelle boliger som ble oppstått på 1960-tallet. I 1948 deltok Mogensen i MoMAs internasjonale møbelkonkurranse «low cost furniture» sammen med sin venn Hans J Wegner. I hjemmet i Danmark, inspirert av utstillingen, eksperimenterte han med kryssfinerskjell og smeltet den internasjonale modernistiske bevegelsen med sin egen designidentitet. Mogensen fant også inspirasjon i etnisk kunst og håndverk, litografi og japansk treutskjæring.

Fredericia J39 Folkestolen hvitoljet eik / naturflett, 4 stk

kr 33.580.00
J39 – The People’s Chair Børge Mogensen J39, Mogensens berømte tre stol med håndvevet papirstøysete ble designet i 1947. Enkelheten og allsidigheten tjente det kallenavnet ‘The People’s Chair’. I 1939 ansatt FDB den 28 år gamle arkitekten Børge Mogensen som sjefsarkitekt for sitt visjonære møbelprogram. Visjonen var å skape funksjonelle møbler av høy kvalitet med en rimelig prislapp som kunne gjøre ideene om enkel modernisme populær blant folket. Mogensen bestemte seg for at møblene skulle være basert på etablerte kabinettmannsprinsipper som finnes i tradisjonelle møbeltyper fra hele verden, samtidig som de tilpasses for enkel lokalproduksjon uten å gå på kompromiss med kvaliteten. Børge Mogensen inviterte da sin venn Hans J. Wegner til å delta i dette prosjektet, som kom til å legge grunnlaget for utviklingen av konseptet «Dansk Moderne» på 1950-tallet. Noen få brikker fra programmet ble så oppnådd at de har i kontinuerlig produksjon helt siden lanseringen i 1940-tallet. Fredericias spesielle forhold til Børge Mogensen har sørget for at disse modellene alltid vil være en del av Fredericias People Collection. Både Mogensen og Wegners møbler for «The People’s Collection» var basert på en evolusjonær design-tilnærming. Wegner’s rocker ble inspirert av tradisjonelle Windsor-møbler, mens Mogensens J39 var en evolusjon av metodikk hentet fra middelhavsregionen folkemøbler. C18-bordet ble inspirert av den funksjonelle stilen til American Shaker-kulturen. Den holdbare og robuste, men raffinerte kvaliteten på «The People’s Collection» gjør møblene egnet for både privat og offentlig bruk. Og frem til i dag kan både nye og vintageversjoner av møblene ses i offentlige institusjoner, universiteter, kafeer, restauranter og privatboliger i Danmark og over hele verden. Børge Mogensen (1914-1972) var en av de mest innflytelsesrike designere i utformingen av dansk moderne design og dagens Fredericias grunnlegger fra 1955 til sin død i 1972. Han fant inspirasjon over hele verden i sin søken for å skape hverdagens gjenstander som ville tåle i generasjoner. Mogensens mest anerkjente stykker ble utviklet under samarbeid og vennskap med Fredericia konsernsjef Andreas Graversen. Børge Mogensen var en av pionerene som skapte grunnlaget for dansk design som en kultur av møbeldesign. Hans livslange ambisjon var å skape varige og nyttige møbler som ville berike folks hverdag, og han utviklet funksjonelle møbler for alle deler av hjemmet og samfunnet. Mogensen ideell var å skape møbler med en begrenset estetikk. Han trodde at møbler skulle skape en følelse av ro og ha et beskjeden utseende som oppfordrer folk til å leve sine liv upretensiøst. Han ble anerkjent for sin mesterlige følelse av materialer og proporsjoner, og for hans evne til å skape vakre og særegne møbler ved å understreke enkle horisontale og vertikale linjer og overflater – alt i et forsøk på å skape estetiske klare design som var enkle å produsere. Mens han jobbet strengt innenfor sine selvpålagte dogmer, førte Mogensens kunstneriske temperament ham ofte til å bryte sine formelle regler uten å forlate sin opprinnelige hensikt. Dermed kan Mogensens møbler beskrives som både beskjeden og veldig selvsikker – akkurat som deres skaperen. Gjennom sitt liv var Mogensen en av de dristigste stemmeene i den kritiske debatten om møbeldesign. Han kritiserte ofte sine jevnaldrende for å overgi sin kunstneriske ekthet til fordel for kortsynte moter, men han var alltid velkommen til innovasjoner som han fant tilbudt reell progresjon. Mogensen foretrukket å jobbe i raffinerte, men rustikke, naturlige materialer som solid eik, naturlær, ullstoffer og messingfeste. «Jeg blir mer og mer nær i min avsky. I et svært begrenset område strever jeg å leve ut til den ytre grensen av muligheter innen både materiell og form. NÅR GJELDER jeg at grensen – og da lærer jeg » Mogensen var utdannet skaper og møbeldesigner ved Handelshøyskolen i København før han gikk inn på møbeldesignskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademi hvor han ble undervist av Kaare Klint og ble uteksaminert i 1941. Gjennom sin karriere fortsatte Mogensen å forsvare idealer om evolusjonær designprogresjon som var avgjørende for Klint-skolen, samtidig som de utvidet seg på tradisjonen. I motsetning til Klint ble Mogensen ikke bare inspirert av tradisjonelle kabinettverkets typer og håndverk. I stedet tilpasset han modeller som var planlagt for industriell produksjon, samt de mer uformelle boliger som ble oppstått på 1960-tallet. I 1948 deltok Mogensen i MoMAs internasjonale møbelkonkurranse «low cost furniture» sammen med sin venn Hans J Wegner. I hjemmet i Danmark, inspirert av utstillingen, eksperimenterte han med kryssfinerskjell og smeltet den internasjonale modernistiske bevegelsen med sin egen designidentitet. Mogensen fant også inspirasjon i etnisk kunst og håndverk, litografi og japansk treutskjæring.

Fredericia J39 Folkestolen naturoljet eik / naturflett

kr 8.395.00
J39 – The People’s Chair Børge Mogensen J39, Mogensens berømte tre stol med håndvevet papirstøysete ble designet i 1947. Enkelheten og allsidigheten tjente det kallenavnet ‘The People’s Chair’. I 1939 ansatt FDB den 28 år gamle arkitekten Børge Mogensen som sjefsarkitekt for sitt visjonære møbelprogram. Visjonen var å skape funksjonelle møbler av høy kvalitet med en rimelig prislapp som kunne gjøre ideene om enkel modernisme populær blant folket. Mogensen bestemte seg for at møblene skulle være basert på etablerte kabinettmannsprinsipper som finnes i tradisjonelle møbeltyper fra hele verden, samtidig som de tilpasses for enkel lokalproduksjon uten å gå på kompromiss med kvaliteten. Børge Mogensen inviterte da sin venn Hans J. Wegner til å delta i dette prosjektet, som kom til å legge grunnlaget for utviklingen av konseptet «Dansk Moderne» på 1950-tallet. Noen få brikker fra programmet ble så oppnådd at de har i kontinuerlig produksjon helt siden lanseringen i 1940-tallet. Fredericias spesielle forhold til Børge Mogensen har sørget for at disse modellene alltid vil være en del av Fredericias People Collection. Både Mogensen og Wegners møbler for «The People’s Collection» var basert på en evolusjonær design-tilnærming. Wegner’s rocker ble inspirert av tradisjonelle Windsor-møbler, mens Mogensens J39 var en evolusjon av metodikk hentet fra middelhavsregionen folkemøbler. C18-bordet ble inspirert av den funksjonelle stilen til American Shaker-kulturen. Den holdbare og robuste, men raffinerte kvaliteten på «The People’s Collection» gjør møblene egnet for både privat og offentlig bruk. Og frem til i dag kan både nye og vintageversjoner av møblene ses i offentlige institusjoner, universiteter, kafeer, restauranter og privatboliger i Danmark og over hele verden. Børge Mogensen (1914-1972) var en av de mest innflytelsesrike designere i utformingen av dansk moderne design og dagens Fredericias grunnlegger fra 1955 til sin død i 1972. Han fant inspirasjon over hele verden i sin søken for å skape hverdagens gjenstander som ville tåle i generasjoner. Mogensens mest anerkjente stykker ble utviklet under samarbeid og vennskap med Fredericia konsernsjef Andreas Graversen. Børge Mogensen var en av pionerene som skapte grunnlaget for dansk design som en kultur av møbeldesign. Hans livslange ambisjon var å skape varige og nyttige møbler som ville berike folks hverdag, og han utviklet funksjonelle møbler for alle deler av hjemmet og samfunnet. Mogensen ideell var å skape møbler med en begrenset estetikk. Han trodde at møbler skulle skape en følelse av ro og ha et beskjeden utseende som oppfordrer folk til å leve sine liv upretensiøst. Han ble anerkjent for sin mesterlige følelse av materialer og proporsjoner, og for hans evne til å skape vakre og særegne møbler ved å understreke enkle horisontale og vertikale linjer og overflater – alt i et forsøk på å skape estetiske klare design som var enkle å produsere. Mens han jobbet strengt innenfor sine selvpålagte dogmer, førte Mogensens kunstneriske temperament ham ofte til å bryte sine formelle regler uten å forlate sin opprinnelige hensikt. Dermed kan Mogensens møbler beskrives som både beskjeden og veldig selvsikker – akkurat som deres skaperen. Gjennom sitt liv var Mogensen en av de dristigste stemmeene i den kritiske debatten om møbeldesign. Han kritiserte ofte sine jevnaldrende for å overgi sin kunstneriske ekthet til fordel for kortsynte moter, men han var alltid velkommen til innovasjoner som han fant tilbudt reell progresjon. Mogensen foretrukket å jobbe i raffinerte, men rustikke, naturlige materialer som solid eik, naturlær, ullstoffer og messingfeste. «Jeg blir mer og mer nær i min avsky. I et svært begrenset område strever jeg å leve ut til den ytre grensen av muligheter innen både materiell og form. NÅR GJELDER jeg at grensen – og da lærer jeg » Mogensen var utdannet skaper og møbeldesigner ved Handelshøyskolen i København før han gikk inn på møbeldesignskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademi hvor han ble undervist av Kaare Klint og ble uteksaminert i 1941. Gjennom sin karriere fortsatte Mogensen å forsvare idealer om evolusjonær designprogresjon som var avgjørende for Klint-skolen, samtidig som de utvidet seg på tradisjonen. I motsetning til Klint ble Mogensen ikke bare inspirert av tradisjonelle kabinettverkets typer og håndverk. I stedet tilpasset han modeller som var planlagt for industriell produksjon, samt de mer uformelle boliger som ble oppstått på 1960-tallet. I 1948 deltok Mogensen i MoMAs internasjonale møbelkonkurranse «low cost furniture» sammen med sin venn Hans J Wegner. I hjemmet i Danmark, inspirert av utstillingen, eksperimenterte han med kryssfinerskjell og smeltet den internasjonale modernistiske bevegelsen med sin egen designidentitet. Mogensen fant også inspirasjon i etnisk kunst og håndverk, litografi og japansk treutskjæring.

Fredericia J39 Folkestolen naturoljet eik / naturflett, 4 stk

kr 33.580.00
J39 – The People’s Chair Børge Mogensen J39, Mogensens berømte tre stol med håndvevet papirstøysete ble designet i 1947. Enkelheten og allsidigheten tjente det kallenavnet ‘The People’s Chair’. I 1939 ansatt FDB den 28 år gamle arkitekten Børge Mogensen som sjefsarkitekt for sitt visjonære møbelprogram. Visjonen var å skape funksjonelle møbler av høy kvalitet med en rimelig prislapp som kunne gjøre ideene om enkel modernisme populær blant folket. Mogensen bestemte seg for at møblene skulle være basert på etablerte kabinettmannsprinsipper som finnes i tradisjonelle møbeltyper fra hele verden, samtidig som de tilpasses for enkel lokalproduksjon uten å gå på kompromiss med kvaliteten. Børge Mogensen inviterte da sin venn Hans J. Wegner til å delta i dette prosjektet, som kom til å legge grunnlaget for utviklingen av konseptet «Dansk Moderne» på 1950-tallet. Noen få brikker fra programmet ble så oppnådd at de har i kontinuerlig produksjon helt siden lanseringen i 1940-tallet. Fredericias spesielle forhold til Børge Mogensen har sørget for at disse modellene alltid vil være en del av Fredericias People Collection. Både Mogensen og Wegners møbler for «The People’s Collection» var basert på en evolusjonær design-tilnærming. Wegner’s rocker ble inspirert av tradisjonelle Windsor-møbler, mens Mogensens J39 var en evolusjon av metodikk hentet fra middelhavsregionen folkemøbler. C18-bordet ble inspirert av den funksjonelle stilen til American Shaker-kulturen. Den holdbare og robuste, men raffinerte kvaliteten på «The People’s Collection» gjør møblene egnet for både privat og offentlig bruk. Og frem til i dag kan både nye og vintageversjoner av møblene ses i offentlige institusjoner, universiteter, kafeer, restauranter og privatboliger i Danmark og over hele verden. Børge Mogensen (1914-1972) var en av de mest innflytelsesrike designere i utformingen av dansk moderne design og dagens Fredericias grunnlegger fra 1955 til sin død i 1972. Han fant inspirasjon over hele verden i sin søken for å skape hverdagens gjenstander som ville tåle i generasjoner. Mogensens mest anerkjente stykker ble utviklet under samarbeid og vennskap med Fredericia konsernsjef Andreas Graversen. Børge Mogensen var en av pionerene som skapte grunnlaget for dansk design som en kultur av møbeldesign. Hans livslange ambisjon var å skape varige og nyttige møbler som ville berike folks hverdag, og han utviklet funksjonelle møbler for alle deler av hjemmet og samfunnet. Mogensen ideell var å skape møbler med en begrenset estetikk. Han trodde at møbler skulle skape en følelse av ro og ha et beskjeden utseende som oppfordrer folk til å leve sine liv upretensiøst. Han ble anerkjent for sin mesterlige følelse av materialer og proporsjoner, og for hans evne til å skape vakre og særegne møbler ved å understreke enkle horisontale og vertikale linjer og overflater – alt i et forsøk på å skape estetiske klare design som var enkle å produsere. Mens han jobbet strengt innenfor sine selvpålagte dogmer, førte Mogensens kunstneriske temperament ham ofte til å bryte sine formelle regler uten å forlate sin opprinnelige hensikt. Dermed kan Mogensens møbler beskrives som både beskjeden og veldig selvsikker – akkurat som deres skaperen. Gjennom sitt liv var Mogensen en av de dristigste stemmeene i den kritiske debatten om møbeldesign. Han kritiserte ofte sine jevnaldrende for å overgi sin kunstneriske ekthet til fordel for kortsynte moter, men han var alltid velkommen til innovasjoner som han fant tilbudt reell progresjon. Mogensen foretrukket å jobbe i raffinerte, men rustikke, naturlige materialer som solid eik, naturlær, ullstoffer og messingfeste. «Jeg blir mer og mer nær i min avsky. I et svært begrenset område strever jeg å leve ut til den ytre grensen av muligheter innen både materiell og form. NÅR GJELDER jeg at grensen – og da lærer jeg » Mogensen var utdannet skaper og møbeldesigner ved Handelshøyskolen i København før han gikk inn på møbeldesignskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademi hvor han ble undervist av Kaare Klint og ble uteksaminert i 1941. Gjennom sin karriere fortsatte Mogensen å forsvare idealer om evolusjonær designprogresjon som var avgjørende for Klint-skolen, samtidig som de utvidet seg på tradisjonen. I motsetning til Klint ble Mogensen ikke bare inspirert av tradisjonelle kabinettverkets typer og håndverk. I stedet tilpasset han modeller som var planlagt for industriell produksjon, samt de mer uformelle boliger som ble oppstått på 1960-tallet. I 1948 deltok Mogensen i MoMAs internasjonale møbelkonkurranse «low cost furniture» sammen med sin venn Hans J Wegner. I hjemmet i Danmark, inspirert av utstillingen, eksperimenterte han med kryssfinerskjell og smeltet den internasjonale modernistiske bevegelsen med sin egen designidentitet. Mogensen fant også inspirasjon i etnisk kunst og håndverk, litografi og japansk treutskjæring.

Fredericia J39 Folkestolen såpet eik / naturflett

kr 8.395.00
J39 – The People’s Chair Børge Mogensen J39, Mogensens berømte tre stol med håndvevet papirstøysete ble designet i 1947. Enkelheten og allsidigheten tjente det kallenavnet ‘The People’s Chair’. I 1939 ansatt FDB den 28 år gamle arkitekten Børge Mogensen som sjefsarkitekt for sitt visjonære møbelprogram. Visjonen var å skape funksjonelle møbler av høy kvalitet med en rimelig prislapp som kunne gjøre ideene om enkel modernisme populær blant folket. Mogensen bestemte seg for at møblene skulle være basert på etablerte kabinettmannsprinsipper som finnes i tradisjonelle møbeltyper fra hele verden, samtidig som de tilpasses for enkel lokalproduksjon uten å gå på kompromiss med kvaliteten. Børge Mogensen inviterte da sin venn Hans J. Wegner til å delta i dette prosjektet, som kom til å legge grunnlaget for utviklingen av konseptet «Dansk Moderne» på 1950-tallet. Noen få brikker fra programmet ble så oppnådd at de har i kontinuerlig produksjon helt siden lanseringen i 1940-tallet. Fredericias spesielle forhold til Børge Mogensen har sørget for at disse modellene alltid vil være en del av Fredericias People Collection. Både Mogensen og Wegners møbler for «The People’s Collection» var basert på en evolusjonær design-tilnærming. Wegner’s rocker ble inspirert av tradisjonelle Windsor-møbler, mens Mogensens J39 var en evolusjon av metodikk hentet fra middelhavsregionen folkemøbler. C18-bordet ble inspirert av den funksjonelle stilen til American Shaker-kulturen. Den holdbare og robuste, men raffinerte kvaliteten på «The People’s Collection» gjør møblene egnet for både privat og offentlig bruk. Og frem til i dag kan både nye og vintageversjoner av møblene ses i offentlige institusjoner, universiteter, kafeer, restauranter og privatboliger i Danmark og over hele verden. Børge Mogensen (1914-1972) var en av de mest innflytelsesrike designere i utformingen av dansk moderne design og dagens Fredericias grunnlegger fra 1955 til sin død i 1972. Han fant inspirasjon over hele verden i sin søken for å skape hverdagens gjenstander som ville tåle i generasjoner. Mogensens mest anerkjente stykker ble utviklet under samarbeid og vennskap med Fredericia konsernsjef Andreas Graversen. Børge Mogensen var en av pionerene som skapte grunnlaget for dansk design som en kultur av møbeldesign. Hans livslange ambisjon var å skape varige og nyttige møbler som ville berike folks hverdag, og han utviklet funksjonelle møbler for alle deler av hjemmet og samfunnet. Mogensen ideell var å skape møbler med en begrenset estetikk. Han trodde at møbler skulle skape en følelse av ro og ha et beskjeden utseende som oppfordrer folk til å leve sine liv upretensiøst. Han ble anerkjent for sin mesterlige følelse av materialer og proporsjoner, og for hans evne til å skape vakre og særegne møbler ved å understreke enkle horisontale og vertikale linjer og overflater – alt i et forsøk på å skape estetiske klare design som var enkle å produsere. Mens han jobbet strengt innenfor sine selvpålagte dogmer, førte Mogensens kunstneriske temperament ham ofte til å bryte sine formelle regler uten å forlate sin opprinnelige hensikt. Dermed kan Mogensens møbler beskrives som både beskjeden og veldig selvsikker – akkurat som deres skaperen. Gjennom sitt liv var Mogensen en av de dristigste stemmeene i den kritiske debatten om møbeldesign. Han kritiserte ofte sine jevnaldrende for å overgi sin kunstneriske ekthet til fordel for kortsynte moter, men han var alltid velkommen til innovasjoner som han fant tilbudt reell progresjon. Mogensen foretrukket å jobbe i raffinerte, men rustikke, naturlige materialer som solid eik, naturlær, ullstoffer og messingfeste. «Jeg blir mer og mer nær i min avsky. I et svært begrenset område strever jeg å leve ut til den ytre grensen av muligheter innen både materiell og form. NÅR GJELDER jeg at grensen – og da lærer jeg » Mogensen var utdannet skaper og møbeldesigner ved Handelshøyskolen i København før han gikk inn på møbeldesignskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademi hvor han ble undervist av Kaare Klint og ble uteksaminert i 1941. Gjennom sin karriere fortsatte Mogensen å forsvare idealer om evolusjonær designprogresjon som var avgjørende for Klint-skolen, samtidig som de utvidet seg på tradisjonen. I motsetning til Klint ble Mogensen ikke bare inspirert av tradisjonelle kabinettverkets typer og håndverk. I stedet tilpasset han modeller som var planlagt for industriell produksjon, samt de mer uformelle boliger som ble oppstått på 1960-tallet. I 1948 deltok Mogensen i MoMAs internasjonale møbelkonkurranse «low cost furniture» sammen med sin venn Hans J Wegner. I hjemmet i Danmark, inspirert av utstillingen, eksperimenterte han med kryssfinerskjell og smeltet den internasjonale modernistiske bevegelsen med sin egen designidentitet. Mogensen fant også inspirasjon i etnisk kunst og håndverk, litografi og japansk treutskjæring.

Fredericia J39 Folkestolen såpet eik / naturflett, 4 stk

kr 33.580.00
J39 – The People’s Chair Børge Mogensen J39, Mogensens berømte tre stol med håndvevet papirstøysete ble designet i 1947. Enkelheten og allsidigheten tjente det kallenavnet ‘The People’s Chair’. I 1939 ansatt FDB den 28 år gamle arkitekten Børge Mogensen som sjefsarkitekt for sitt visjonære møbelprogram. Visjonen var å skape funksjonelle møbler av høy kvalitet med en rimelig prislapp som kunne gjøre ideene om enkel modernisme populær blant folket. Mogensen bestemte seg for at møblene skulle være basert på etablerte kabinettmannsprinsipper som finnes i tradisjonelle møbeltyper fra hele verden, samtidig som de tilpasses for enkel lokalproduksjon uten å gå på kompromiss med kvaliteten. Børge Mogensen inviterte da sin venn Hans J. Wegner til å delta i dette prosjektet, som kom til å legge grunnlaget for utviklingen av konseptet «Dansk Moderne» på 1950-tallet. Noen få brikker fra programmet ble så oppnådd at de har i kontinuerlig produksjon helt siden lanseringen i 1940-tallet. Fredericias spesielle forhold til Børge Mogensen har sørget for at disse modellene alltid vil være en del av Fredericias People Collection. Både Mogensen og Wegners møbler for «The People’s Collection» var basert på en evolusjonær design-tilnærming. Wegner’s rocker ble inspirert av tradisjonelle Windsor-møbler, mens Mogensens J39 var en evolusjon av metodikk hentet fra middelhavsregionen folkemøbler. C18-bordet ble inspirert av den funksjonelle stilen til American Shaker-kulturen. Den holdbare og robuste, men raffinerte kvaliteten på «The People’s Collection» gjør møblene egnet for både privat og offentlig bruk. Og frem til i dag kan både nye og vintageversjoner av møblene ses i offentlige institusjoner, universiteter, kafeer, restauranter og privatboliger i Danmark og over hele verden. Børge Mogensen (1914-1972) var en av de mest innflytelsesrike designere i utformingen av dansk moderne design og dagens Fredericias grunnlegger fra 1955 til sin død i 1972. Han fant inspirasjon over hele verden i sin søken for å skape hverdagens gjenstander som ville tåle i generasjoner. Mogensens mest anerkjente stykker ble utviklet under samarbeid og vennskap med Fredericia konsernsjef Andreas Graversen. Børge Mogensen var en av pionerene som skapte grunnlaget for dansk design som en kultur av møbeldesign. Hans livslange ambisjon var å skape varige og nyttige møbler som ville berike folks hverdag, og han utviklet funksjonelle møbler for alle deler av hjemmet og samfunnet. Mogensen ideell var å skape møbler med en begrenset estetikk. Han trodde at møbler skulle skape en følelse av ro og ha et beskjeden utseende som oppfordrer folk til å leve sine liv upretensiøst. Han ble anerkjent for sin mesterlige følelse av materialer og proporsjoner, og for hans evne til å skape vakre og særegne møbler ved å understreke enkle horisontale og vertikale linjer og overflater – alt i et forsøk på å skape estetiske klare design som var enkle å produsere. Mens han jobbet strengt innenfor sine selvpålagte dogmer, førte Mogensens kunstneriske temperament ham ofte til å bryte sine formelle regler uten å forlate sin opprinnelige hensikt. Dermed kan Mogensens møbler beskrives som både beskjeden og veldig selvsikker – akkurat som deres skaperen. Gjennom sitt liv var Mogensen en av de dristigste stemmeene i den kritiske debatten om møbeldesign. Han kritiserte ofte sine jevnaldrende for å overgi sin kunstneriske ekthet til fordel for kortsynte moter, men han var alltid velkommen til innovasjoner som han fant tilbudt reell progresjon. Mogensen foretrukket å jobbe i raffinerte, men rustikke, naturlige materialer som solid eik, naturlær, ullstoffer og messingfeste. «Jeg blir mer og mer nær i min avsky. I et svært begrenset område strever jeg å leve ut til den ytre grensen av muligheter innen både materiell og form. NÅR GJELDER jeg at grensen – og da lærer jeg » Mogensen var utdannet skaper og møbeldesigner ved Handelshøyskolen i København før han gikk inn på møbeldesignskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademi hvor han ble undervist av Kaare Klint og ble uteksaminert i 1941. Gjennom sin karriere fortsatte Mogensen å forsvare idealer om evolusjonær designprogresjon som var avgjørende for Klint-skolen, samtidig som de utvidet seg på tradisjonen. I motsetning til Klint ble Mogensen ikke bare inspirert av tradisjonelle kabinettverkets typer og håndverk. I stedet tilpasset han modeller som var planlagt for industriell produksjon, samt de mer uformelle boliger som ble oppstått på 1960-tallet. I 1948 deltok Mogensen i MoMAs internasjonale møbelkonkurranse «low cost furniture» sammen med sin venn Hans J Wegner. I hjemmet i Danmark, inspirert av utstillingen, eksperimenterte han med kryssfinerskjell og smeltet den internasjonale modernistiske bevegelsen med sin egen designidentitet. Mogensen fant også inspirasjon i etnisk kunst og håndverk, litografi og japansk treutskjæring.

Fredericia J39 Folkestolen sortlakkert eik / naturflett

kr 8.395.00
J39 – The People’s Chair Børge Mogensen J39, Mogensens berømte tre stol med håndvevet papirstøysete ble designet i 1947. Enkelheten og allsidigheten tjente det kallenavnet ‘The People’s Chair’. I 1939 ansatt FDB den 28 år gamle arkitekten Børge Mogensen som sjefsarkitekt for sitt visjonære møbelprogram. Visjonen var å skape funksjonelle møbler av høy kvalitet med en rimelig prislapp som kunne gjøre ideene om enkel modernisme populær blant folket. Mogensen bestemte seg for at møblene skulle være basert på etablerte kabinettmannsprinsipper som finnes i tradisjonelle møbeltyper fra hele verden, samtidig som de tilpasses for enkel lokalproduksjon uten å gå på kompromiss med kvaliteten. Børge Mogensen inviterte da sin venn Hans J. Wegner til å delta i dette prosjektet, som kom til å legge grunnlaget for utviklingen av konseptet «Dansk Moderne» på 1950-tallet. Noen få brikker fra programmet ble så oppnådd at de har i kontinuerlig produksjon helt siden lanseringen i 1940-tallet. Fredericias spesielle forhold til Børge Mogensen har sørget for at disse modellene alltid vil være en del av Fredericias People Collection. Både Mogensen og Wegners møbler for «The People’s Collection» var basert på en evolusjonær design-tilnærming. Wegner’s rocker ble inspirert av tradisjonelle Windsor-møbler, mens Mogensens J39 var en evolusjon av metodikk hentet fra middelhavsregionen folkemøbler. C18-bordet ble inspirert av den funksjonelle stilen til American Shaker-kulturen. Den holdbare og robuste, men raffinerte kvaliteten på «The People’s Collection» gjør møblene egnet for både privat og offentlig bruk. Og frem til i dag kan både nye og vintageversjoner av møblene ses i offentlige institusjoner, universiteter, kafeer, restauranter og privatboliger i Danmark og over hele verden. Børge Mogensen (1914-1972) var en av de mest innflytelsesrike designere i utformingen av dansk moderne design og dagens Fredericias grunnlegger fra 1955 til sin død i 1972. Han fant inspirasjon over hele verden i sin søken for å skape hverdagens gjenstander som ville tåle i generasjoner. Mogensens mest anerkjente stykker ble utviklet under samarbeid og vennskap med Fredericia konsernsjef Andreas Graversen. Børge Mogensen var en av pionerene som skapte grunnlaget for dansk design som en kultur av møbeldesign. Hans livslange ambisjon var å skape varige og nyttige møbler som ville berike folks hverdag, og han utviklet funksjonelle møbler for alle deler av hjemmet og samfunnet. Mogensen ideell var å skape møbler med en begrenset estetikk. Han trodde at møbler skulle skape en følelse av ro og ha et beskjeden utseende som oppfordrer folk til å leve sine liv upretensiøst. Han ble anerkjent for sin mesterlige følelse av materialer og proporsjoner, og for hans evne til å skape vakre og særegne møbler ved å understreke enkle horisontale og vertikale linjer og overflater – alt i et forsøk på å skape estetiske klare design som var enkle å produsere. Mens han jobbet strengt innenfor sine selvpålagte dogmer, førte Mogensens kunstneriske temperament ham ofte til å bryte sine formelle regler uten å forlate sin opprinnelige hensikt. Dermed kan Mogensens møbler beskrives som både beskjeden og veldig selvsikker – akkurat som deres skaperen. Gjennom sitt liv var Mogensen en av de dristigste stemmeene i den kritiske debatten om møbeldesign. Han kritiserte ofte sine jevnaldrende for å overgi sin kunstneriske ekthet til fordel for kortsynte moter, men han var alltid velkommen til innovasjoner som han fant tilbudt reell progresjon. Mogensen foretrukket å jobbe i raffinerte, men rustikke, naturlige materialer som solid eik, naturlær, ullstoffer og messingfeste. «Jeg blir mer og mer nær i min avsky. I et svært begrenset område strever jeg å leve ut til den ytre grensen av muligheter innen både materiell og form. NÅR GJELDER jeg at grensen – og da lærer jeg » Mogensen var utdannet skaper og møbeldesigner ved Handelshøyskolen i København før han gikk inn på møbeldesignskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademi hvor han ble undervist av Kaare Klint og ble uteksaminert i 1941. Gjennom sin karriere fortsatte Mogensen å forsvare idealer om evolusjonær designprogresjon som var avgjørende for Klint-skolen, samtidig som de utvidet seg på tradisjonen. I motsetning til Klint ble Mogensen ikke bare inspirert av tradisjonelle kabinettverkets typer og håndverk. I stedet tilpasset han modeller som var planlagt for industriell produksjon, samt de mer uformelle boliger som ble oppstått på 1960-tallet. I 1948 deltok Mogensen i MoMAs internasjonale møbelkonkurranse «low cost furniture» sammen med sin venn Hans J Wegner. I hjemmet i Danmark, inspirert av utstillingen, eksperimenterte han med kryssfinerskjell og smeltet den internasjonale modernistiske bevegelsen med sin egen designidentitet. Mogensen fant også inspirasjon i etnisk kunst og håndverk, litografi og japansk treutskjæring.

Fredericia J39 Folkestolen sortlakkert eik / sort flett

kr 9.495.00
J39 – The People’s Chair Børge Mogensen J39, Mogensens berømte tre stol med håndvevet papirstøysete ble designet i 1947. Enkelheten og allsidigheten tjente det kallenavnet ‘The People’s Chair’. I 1939 ansatt FDB den 28 år gamle arkitekten Børge Mogensen som sjefsarkitekt for sitt visjonære møbelprogram. Visjonen var å skape funksjonelle møbler av høy kvalitet med en rimelig prislapp som kunne gjøre ideene om enkel modernisme populær blant folket. Mogensen bestemte seg for at møblene skulle være basert på etablerte kabinettmannsprinsipper som finnes i tradisjonelle møbeltyper fra hele verden, samtidig som de tilpasses for enkel lokalproduksjon uten å gå på kompromiss med kvaliteten. Børge Mogensen inviterte da sin venn Hans J. Wegner til å delta i dette prosjektet, som kom til å legge grunnlaget for utviklingen av konseptet «Dansk Moderne» på 1950-tallet. Noen få brikker fra programmet ble så oppnådd at de har i kontinuerlig produksjon helt siden lanseringen i 1940-tallet. Fredericias spesielle forhold til Børge Mogensen har sørget for at disse modellene alltid vil være en del av Fredericias People Collection. Både Mogensen og Wegners møbler for «The People’s Collection» var basert på en evolusjonær design-tilnærming. Wegner’s rocker ble inspirert av tradisjonelle Windsor-møbler, mens Mogensens J39 var en evolusjon av metodikk hentet fra middelhavsregionen folkemøbler. C18-bordet ble inspirert av den funksjonelle stilen til American Shaker-kulturen. Den holdbare og robuste, men raffinerte kvaliteten på «The People’s Collection» gjør møblene egnet for både privat og offentlig bruk. Og frem til i dag kan både nye og vintageversjoner av møblene ses i offentlige institusjoner, universiteter, kafeer, restauranter og privatboliger i Danmark og over hele verden. Børge Mogensen (1914-1972) var en av de mest innflytelsesrike designere i utformingen av dansk moderne design og dagens Fredericias grunnlegger fra 1955 til sin død i 1972. Han fant inspirasjon over hele verden i sin søken for å skape hverdagens gjenstander som ville tåle i generasjoner. Mogensens mest anerkjente stykker ble utviklet under samarbeid og vennskap med Fredericia konsernsjef Andreas Graversen. Børge Mogensen var en av pionerene som skapte grunnlaget for dansk design som en kultur av møbeldesign. Hans livslange ambisjon var å skape varige og nyttige møbler som ville berike folks hverdag, og han utviklet funksjonelle møbler for alle deler av hjemmet og samfunnet. Mogensen ideell var å skape møbler med en begrenset estetikk. Han trodde at møbler skulle skape en følelse av ro og ha et beskjeden utseende som oppfordrer folk til å leve sine liv upretensiøst. Han ble anerkjent for sin mesterlige følelse av materialer og proporsjoner, og for hans evne til å skape vakre og særegne møbler ved å understreke enkle horisontale og vertikale linjer og overflater – alt i et forsøk på å skape estetiske klare design som var enkle å produsere. Mens han jobbet strengt innenfor sine selvpålagte dogmer, førte Mogensens kunstneriske temperament ham ofte til å bryte sine formelle regler uten å forlate sin opprinnelige hensikt. Dermed kan Mogensens møbler beskrives som både beskjeden og veldig selvsikker – akkurat som deres skaperen. Gjennom sitt liv var Mogensen en av de dristigste stemmeene i den kritiske debatten om møbeldesign. Han kritiserte ofte sine jevnaldrende for å overgi sin kunstneriske ekthet til fordel for kortsynte moter, men han var alltid velkommen til innovasjoner som han fant tilbudt reell progresjon. Mogensen foretrukket å jobbe i raffinerte, men rustikke, naturlige materialer som solid eik, naturlær, ullstoffer og messingfeste. «Jeg blir mer og mer nær i min avsky. I et svært begrenset område strever jeg å leve ut til den ytre grensen av muligheter innen både materiell og form. NÅR GJELDER jeg at grensen – og da lærer jeg » Mogensen var utdannet skaper og møbeldesigner ved Handelshøyskolen i København før han gikk inn på møbeldesignskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademi hvor han ble undervist av Kaare Klint og ble uteksaminert i 1941. Gjennom sin karriere fortsatte Mogensen å forsvare idealer om evolusjonær designprogresjon som var avgjørende for Klint-skolen, samtidig som de utvidet seg på tradisjonen. I motsetning til Klint ble Mogensen ikke bare inspirert av tradisjonelle kabinettverkets typer og håndverk. I stedet tilpasset han modeller som var planlagt for industriell produksjon, samt de mer uformelle boliger som ble oppstått på 1960-tallet. I 1948 deltok Mogensen i MoMAs internasjonale møbelkonkurranse «low cost furniture» sammen med sin venn Hans J Wegner. I hjemmet i Danmark, inspirert av utstillingen, eksperimenterte han med kryssfinerskjell og smeltet den internasjonale modernistiske bevegelsen med sin egen designidentitet. Mogensen fant også inspirasjon i etnisk kunst og håndverk, litografi og japansk treutskjæring.

Fredericia J39 Folkestolen såpet bøk / naturflett

kr 6.645.00
J39 - The People's Chair Børge Mogensen J39, Mogensens berømte tre stol med håndvevet papirstøysete ble designet i 1947. Enkelheten og allsidigheten tjente det kallenavnet 'The People's Chair'. I 1939 ansatt FDB den 28 år gamle arkitekten Børge Mogensen som sjefsarkitekt for sitt visjonære møbelprogram. Visjonen var å skape funksjonelle møbler av høy kvalitet med en rimelig prislapp som kunne gjøre ideene om enkel modernisme populær blant folket. Mogensen bestemte seg for at møblene skulle være basert på etablerte kabinettmannsprinsipper som finnes i tradisjonelle møbeltyper fra hele verden, samtidig som de tilpasses for enkel lokalproduksjon uten å gå på kompromiss med kvaliteten. Børge Mogensen inviterte da sin venn Hans J. Wegner til å delta i dette prosjektet, som kom til å legge grunnlaget for utviklingen av konseptet "Dansk Moderne" på 1950-tallet. Noen få brikker fra programmet ble så oppnådd at de har i kontinuerlig produksjon helt siden lanseringen i 1940-tallet. Fredericias spesielle forhold til Børge Mogensen har sørget for at disse modellene alltid vil være en del av Fredericias People Collection. Både Mogensen og Wegners møbler for "The People's Collection" var basert på en evolusjonær design-tilnærming. Wegner's rocker ble inspirert av tradisjonelle Windsor-møbler, mens Mogensens J39 var en evolusjon av metodikk hentet fra middelhavsregionen folkemøbler. C18-bordet ble inspirert av den funksjonelle stilen til American Shaker-kulturen. Den holdbare og robuste, men raffinerte kvaliteten på "The People's Collection" gjør møblene egnet for både privat og offentlig bruk. Og frem til i dag kan både nye og vintageversjoner av møblene ses i offentlige institusjoner, universiteter, kafeer, restauranter og privatboliger i Danmark og over hele verden. Børge Mogensen (1914-1972) var en av de mest innflytelsesrike designere i utformingen av dansk moderne design og dagens Fredericias grunnlegger fra 1955 til sin død i 1972. Han fant inspirasjon over hele verden i sin søken for å skape hverdagens gjenstander som ville tåle i generasjoner. Mogensens mest anerkjente stykker ble utviklet under samarbeid og vennskap med Fredericia konsernsjef Andreas Graversen. Børge Mogensen var en av pionerene som skapte grunnlaget for dansk design som en kultur av møbeldesign. Hans livslange ambisjon var å skape varige og nyttige møbler som ville berike folks hverdag, og han utviklet funksjonelle møbler for alle deler av hjemmet og samfunnet. Mogensen ideell var å skape møbler med en begrenset estetikk. Han trodde at møbler skulle skape en følelse av ro og ha et beskjeden utseende som oppfordrer folk til å leve sine liv upretensiøst. Han ble anerkjent for sin mesterlige følelse av materialer og proporsjoner, og for hans evne til å skape vakre og særegne møbler ved å understreke enkle horisontale og vertikale linjer og overflater - alt i et forsøk på å skape estetiske klare design som var enkle å produsere. Mens han jobbet strengt innenfor sine selvpålagte dogmer, førte Mogensens kunstneriske temperament ham ofte til å bryte sine formelle regler uten å forlate sin opprinnelige hensikt. Dermed kan Mogensens møbler beskrives som både beskjeden og veldig selvsikker - akkurat som deres skaperen. Gjennom sitt liv var Mogensen en av de dristigste stemmeene i den kritiske debatten om møbeldesign. Han kritiserte ofte sine jevnaldrende for å overgi sin kunstneriske ekthet til fordel for kortsynte moter, men han var alltid velkommen til innovasjoner som han fant tilbudt reell progresjon. Mogensen foretrukket å jobbe i raffinerte, men rustikke, naturlige materialer som solid eik, naturlær, ullstoffer og messingfeste. "Jeg blir mer og mer nær i min avsky. I et svært begrenset område strever jeg å leve ut til den ytre grensen av muligheter innen både materiell og form. NÅR GJELDER jeg at grensen - og da lærer jeg " Mogensen var utdannet skaper og møbeldesigner ved Handelshøyskolen i København før han gikk inn på møbeldesignskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademi hvor han ble undervist av Kaare Klint og ble uteksaminert i 1941. Gjennom sin karriere fortsatte Mogensen å forsvare idealer om evolusjonær designprogresjon som var avgjørende for Klint-skolen, samtidig som de utvidet seg på tradisjonen. I motsetning til Klint ble Mogensen ikke bare inspirert av tradisjonelle kabinettverkets typer og håndverk. I stedet tilpasset han modeller som var planlagt for industriell produksjon, samt de mer uformelle boliger som ble oppstått på 1960-tallet. I 1948 deltok Mogensen i MoMAs internasjonale møbelkonkurranse "low cost furniture" sammen med sin venn Hans J Wegner. I hjemmet i Danmark, inspirert av utstillingen, eksperimenterte han med kryssfinerskjell og smeltet den internasjonale modernistiske bevegelsen med sin egen designidentitet. Mogensen fant også inspirasjon i etnisk kunst og håndverk, litografi og japansk treutskjæring.

Fredericia J39 Folkestolen oljet valnøtt / naturflett

kr 10.560.00
J39 - The People's Chair Børge Mogensen J39, Mogensens berømte tre stol med håndvevet papirstøysete ble designet i 1947. Enkelheten og allsidigheten tjente det kallenavnet 'The People's Chair'. I 1939 ansatt FDB den 28 år gamle arkitekten Børge Mogensen som sjefsarkitekt for sitt visjonære møbelprogram. Visjonen var å skape funksjonelle møbler av høy kvalitet med en rimelig prislapp som kunne gjøre ideene om enkel modernisme populær blant folket. Mogensen bestemte seg for at møblene skulle være basert på etablerte kabinettmannsprinsipper som finnes i tradisjonelle møbeltyper fra hele verden, samtidig som de tilpasses for enkel lokalproduksjon uten å gå på kompromiss med kvaliteten. Børge Mogensen inviterte da sin venn Hans J. Wegner til å delta i dette prosjektet, som kom til å legge grunnlaget for utviklingen av konseptet "Dansk Moderne" på 1950-tallet. Noen få brikker fra programmet ble så oppnådd at de har i kontinuerlig produksjon helt siden lanseringen i 1940-tallet. Fredericias spesielle forhold til Børge Mogensen har sørget for at disse modellene alltid vil være en del av Fredericias People Collection. Både Mogensen og Wegners møbler for "The People's Collection" var basert på en evolusjonær design-tilnærming. Wegner's rocker ble inspirert av tradisjonelle Windsor-møbler, mens Mogensens J39 var en evolusjon av metodikk hentet fra middelhavsregionen folkemøbler. C18-bordet ble inspirert av den funksjonelle stilen til American Shaker-kulturen. Den holdbare og robuste, men raffinerte kvaliteten på "The People's Collection" gjør møblene egnet for både privat og offentlig bruk. Og frem til i dag kan både nye og vintageversjoner av møblene ses i offentlige institusjoner, universiteter, kafeer, restauranter og privatboliger i Danmark og over hele verden. Børge Mogensen (1914-1972) var en av de mest innflytelsesrike designere i utformingen av dansk moderne design og dagens Fredericias grunnlegger fra 1955 til sin død i 1972. Han fant inspirasjon over hele verden i sin søken for å skape hverdagens gjenstander som ville tåle i generasjoner. Mogensens mest anerkjente stykker ble utviklet under samarbeid og vennskap med Fredericia konsernsjef Andreas Graversen. Børge Mogensen var en av pionerene som skapte grunnlaget for dansk design som en kultur av møbeldesign. Hans livslange ambisjon var å skape varige og nyttige møbler som ville berike folks hverdag, og han utviklet funksjonelle møbler for alle deler av hjemmet og samfunnet. Mogensen ideell var å skape møbler med en begrenset estetikk. Han trodde at møbler skulle skape en følelse av ro og ha et beskjeden utseende som oppfordrer folk til å leve sine liv upretensiøst. Han ble anerkjent for sin mesterlige følelse av materialer og proporsjoner, og for hans evne til å skape vakre og særegne møbler ved å understreke enkle horisontale og vertikale linjer og overflater - alt i et forsøk på å skape estetiske klare design som var enkle å produsere. Mens han jobbet strengt innenfor sine selvpålagte dogmer, førte Mogensens kunstneriske temperament ham ofte til å bryte sine formelle regler uten å forlate sin opprinnelige hensikt. Dermed kan Mogensens møbler beskrives som både beskjeden og veldig selvsikker - akkurat som deres skaperen. Gjennom sitt liv var Mogensen en av de dristigste stemmeene i den kritiske debatten om møbeldesign. Han kritiserte ofte sine jevnaldrende for å overgi sin kunstneriske ekthet til fordel for kortsynte moter, men han var alltid velkommen til innovasjoner som han fant tilbudt reell progresjon. Mogensen foretrukket å jobbe i raffinerte, men rustikke, naturlige materialer som solid eik, naturlær, ullstoffer og messingfeste. "Jeg blir mer og mer nær i min avsky. I et svært begrenset område strever jeg å leve ut til den ytre grensen av muligheter innen både materiell og form. NÅR GJELDER jeg at grensen - og da lærer jeg " Mogensen var utdannet skaper og møbeldesigner ved Handelshøyskolen i København før han gikk inn på møbeldesignskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademi hvor han ble undervist av Kaare Klint og ble uteksaminert i 1941. Gjennom sin karriere fortsatte Mogensen å forsvare idealer om evolusjonær designprogresjon som var avgjørende for Klint-skolen, samtidig som de utvidet seg på tradisjonen. I motsetning til Klint ble Mogensen ikke bare inspirert av tradisjonelle kabinettverkets typer og håndverk. I stedet tilpasset han modeller som var planlagt for industriell produksjon, samt de mer uformelle boliger som ble oppstått på 1960-tallet. I 1948 deltok Mogensen i MoMAs internasjonale møbelkonkurranse "low cost furniture" sammen med sin venn Hans J Wegner. I hjemmet i Danmark, inspirert av utstillingen, eksperimenterte han med kryssfinerskjell og smeltet den internasjonale modernistiske bevegelsen med sin egen designidentitet. Mogensen fant også inspirasjon i etnisk kunst og håndverk, litografi og japansk treutskjæring.

Fritz Hansen SERIE 7 3217 Fullpolstret Kontorstol med armlener Essential Hud Sort

kr 23.999.00
Serie 7™ 3217 kontorstol i fullpolstret hud med understell i forkrommet stål fra Fritz Hansen. Shell: polstring: Essential leather Farge: sort/chrome. Mål: H: 90 x B: 61 x D: 52 cm. Sittehøyde: 44-56 cm. Design: Arne Jacobsen.
  • Designer: Arne Jacobsen
  • Serie: Serie 7™
  • Materiale:Essential hud sort, forkrommet stål,myke hjul for hardt gulv, ikke brems

FRITZ HANSEN SERIE 7™ 3107 Forsidepolstret Stol , ask/black/Chrome

kr 11.499.00
Serie 7™ 3107 stol i farget ask og ben i forkrommet stål fra Fritz Hansen. Shell:sort ask, polstring: Essential leather Farge: sort/chrome. Mål: H: 82 x B: 50 x D: 52 cm. Sittehøyde: 46 cm. Design: Arne Jacobsen.
  • Designer: Arne Jacobsen
  • Serie: Serie 7™
  • Materiale: farget ask, forkrommet stål
Den ikoniske 3107 "Syveren" ble skapt av Arne Jacobsen for Fritz Hansen i 1955. Til tross for at over 60 år har gått siden Syveren først ble introdusert, oppleves designet fortsatt som moderne i dag, noe den konstante etterspørselen tydelig bekrefter. Stolen tilbys i ulike utførelser og har et elegant, kurvet skall der sete og rygg er formet som ett sammenhengende stykke ved hjelp av en revolusjonerende teknikk for den tiden. Ni lag finér og to lag indisk bomull er blitt formet under damp for å gi stolen sin behagelige fleksibilitet og slanke silhuett. Skallet finnes i forskjellige materialer og overflatebehandlinger, mens stolens slanke ben er laget av forkrommet stål, og opptil tolv stoler kan stables oppå hverandre. Syveren 3107 er en videreutvikling av Arne Jacobsens velkjente stol, "Mauren," og har blitt Fritz Hansens mest solgte stol. Denne vedvarende populariteten understreker stolens ikoniske status. Syveren forener form, funksjon og moderne designhistorie, og det gjør den til en designklassiker og en favoritt hos oss.